| England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Tinky Winky Aaawh
Antal inlägg : 37 Registreringsdatum : 08-05-16 Ort : Gävle
| Rubrik: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? tis jun 03, 2008 9:52 pm | |
| Började tjafsa med en tjej i klassen idag som sa att England och de andra länderna INTE var länder. Blev lite irriterad och även om vi fråga våran SO-lärare som sa att det var länder, så kunde hon inte ge sig. Då fick jag tanken att starta en tråd här och diskutera om det, är ju faktiskt ett ganska intressant ämne.
Så säg vad ni tycker, är det länder eller inte? | |
|
| |
Bichkop
Antal inlägg : 68 Registreringsdatum : 08-05-15 Ort : Där jag är e’re alltid bäst
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? tis jun 03, 2008 10:13 pm | |
| Don’t discuss with idiots - they only drag you down to their level and beat you with experience. | |
|
| |
Bravo
Antal inlägg : 29 Registreringsdatum : 08-05-15
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? tis jun 03, 2008 11:15 pm | |
| Orka England, Skottland och Nordirland är länder Wales inte! så end of disscusion | |
|
| |
Tinky Winky Aaawh
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 12:14 am | |
| Please, ge mig lite motargument! Lite diskussion vafan, kom igen nu. | |
|
| |
Ubereil
Antal inlägg : 30 Registreringsdatum : 08-05-17 Ålder : 37 Ort : Örebro
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 12:19 am | |
| Börja med att definera vad ett land är och utgå från det.
Übereil | |
|
| |
Bichkop
Antal inlägg : 68 Registreringsdatum : 08-05-15 Ort : Där jag är e’re alltid bäst
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 12:21 am | |
| - Tinky Winky skrev:
- Please, ge mig lite motargument! Lite diskussion vafan, kom igen nu.
Du kan ju fråga henne vad hon tycker att det är istället? Det heter ju landslag av en anledning till exempel. Fast egentligen är det ju så kallade konstituerande länder, men det räknas också som länder så. | |
|
| |
Curtis
Antal inlägg : 49 Registreringsdatum : 08-05-15 Ålder : 38 Ort : Kungälvsbo i Exil
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 2:46 am | |
| - Bravo skrev:
- Orka England, Skottland och Nordirland är länder Wales inte! så end of disscusion
eeh, varför skulle inte Wales vara ett land om de andra är länder? | |
|
| |
steffeg Vychutnaj
Antal inlägg : 25 Registreringsdatum : 08-05-16
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 12:11 pm | |
| SkottLAND, EngLAND, NordirLAND och Wales. | |
|
| |
Curtis
Antal inlägg : 49 Registreringsdatum : 08-05-15 Ålder : 38 Ort : Kungälvsbo i Exil
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 1:14 pm | |
| - steffeg skrev:
- SkottLAND, EngLAND, NordirLAND och Wales.
ahaaa, fan va dum jag känner mig nu, missberäkna nivån på humorn en aning | |
|
| |
Tinky Winky Aaawh
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 8:51 pm | |
| Hon är omöjlig och extremt korkad. Hon säger att dem är som landskap i Storbritannien, och då när vi säger att kanske Uppland ska delta i nästa fotbolls-VM så säger hon att det inte är samma sak, totalt hjärndöd. | |
|
| |
Ubereil
Antal inlägg : 30 Registreringsdatum : 08-05-17 Ålder : 37 Ort : Örebro
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 8:58 pm | |
| Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein.
Übereil | |
|
| |
Crustan*
Antal inlägg : 15 Registreringsdatum : 08-05-17 Ålder : 34 Ort : Åkersberga
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? ons jun 04, 2008 10:24 pm | |
| Vad är skillnad på nation och land då? Nationer är de ju inte, eftersom de går under den brittiska fanan. Är nation och land samma sak så håller jag med din s.k. "korkade" vän. EDIT: Wikipedia löser alla problem. - Wikipedia skrev:
- England är en riksdel och ett konstituerande land (engelska constituent country) i den självständiga staten Storbritannien.
Konstituerande länder (eng. constituent countries) är en officiell term för att beskriva de fyra delarna av unionsstaten Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland (eng. United Kingdom eller UK):
* England * Nordirland (Irland innan 1922) * Skottland * Wales
England och Skottland har tidigare varit självständiga suveräna stater, och har alltid haft egna variationer i politisk, juridisk och administrativ status.
Nordirland, Skottland och Wales är självstyrande (se Northern Ireland Assembly, Skotska parlamentet och National Assembly for Wales). England saknar ett självstyrande parlamentet och regering, men är fortfarande tillräckligt särskiljande att vara betecknat som ett land och nation. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? | |
| |
|
| |
| England, Wales, skottland och Nordirland - Länder eller inte? | |
|