Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  Latest imagesLatest images  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Fildelningen som delar en hel värld?

Gå ner 
+4
Bierhoff
Vikash
Ummagumma
Tyst för fan
8 posters
FörfattareMeddelande
Tyst för fan
Admin
Tyst för fan


Antal inlägg : 119
Registreringsdatum : 08-05-14
Ålder : 40
Ort : Falkenberg

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptyfre maj 16, 2008 2:06 am

Var en rätt intressant dokumentär som rörde ämnet copyright och en viss del fildelning. K-special var programmet och det gick under namnet Good Copy Bad Copy. Om ni inte såg det så kan ni ironiskt nog säkert tanka hem det från piraten.


Frågan är dock, är det okej med fildelning? Dom flesta håller nog med om att direktörerna bakom skivbolagen tillex tjänar alldeles för mycket när det är artisterna som borde dra in merparten av vinsen. Men sen och andra sidan så bromsar fildelningen sakta men säkert hela grejen och om vi lekar med tanken att fildelningen fortsätter att öka så är det väl inte helt dumt gissat om sisådär 50år så lär inte mycket släppas då man går back. Men är det egentligen nåt att oroa sig för tänker jag? Det kommer säkert komma något som gör att pengar kännas i vilketfall, frågan är vad?
Till överst på sidan Gå ner
https://atomheartmother.swedishforum.se
Ummagumma
Admin
Ummagumma


Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-05-14

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptyfre maj 16, 2008 4:30 pm

Egentligen går det ju inte att försvara fildelning. Det är ju trots allt, direkt eller indirekt, stöld när allt kommer kring. Men så länge man får betala 150 kronor för en skiva eller film är det egentligen inte konstigt att merparten av alla personer med någolunda datorkunskap hellre laddar ner en film gratis är betalar ett hutlöst överpris för den.

Dock så kan jag även se fördelarna med att köpa film och musik, det är trots allt en helt annan känsla att ha allt i en hylla istället för i en röra på sin hårddisk.
Till överst på sidan Gå ner
https://atomheartmother.swedishforum.se/
Tyst för fan
Admin
Tyst för fan


Antal inlägg : 119
Registreringsdatum : 08-05-14
Ålder : 40
Ort : Falkenberg

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptyfre maj 16, 2008 5:21 pm

Visst är det så, det är ju indirekt stöld. Men varför bryr mig sig inte, eller liksom den där känslan "detta är fel" får iallafall inte jag när jag tankar ner något. Däremot att sno en kexchoklad skulle jag inte kunna göra, för där kommer detta är fel-känslan in.
Till överst på sidan Gå ner
https://atomheartmother.swedishforum.se
Vikash

Vikash


Antal inlägg : 45
Registreringsdatum : 08-05-15

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptyfre maj 16, 2008 5:29 pm

Men, det är ju inte som att sno en kexchoklad. Blir ju mer som att du traskar in i en affär med en mystisk maskin i näven. Sen tar du maskinen och kopierar en kexchoklad som finns i butiken, tar med dig kopian och går ut.

Det roligaste med fildelning tycker jag för övrigt är den där vidriga propagandafilmen mot fildelning.

YOU WOULDN'T STEAL A CAR!!!!!!!
Till överst på sidan Gå ner
Bierhoff

Bierhoff


Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 08-05-15
Ålder : 33
Ort : Schweden

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptyfre maj 16, 2008 5:29 pm

Har en polare som snackade för gratis fildelning på nationella muntliga i Svenska C och det han sa var förbannat bra och jäkligt vettigt. Ska se om jag kan komma över det talet.

I vilket fall så känner jag mig inte som en tjuv när jag laddar ner på samma sätt som när man tar något konkret i en affär eller dylikt. Bakom skärmen är man "ingen" och det underlättar för mig i alla fall.
Till överst på sidan Gå ner
Ummagumma
Admin
Ummagumma


Antal inlägg : 70
Registreringsdatum : 08-05-14

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptyfre maj 16, 2008 5:36 pm

Om du ska stjäla något i en butik (okej, inte för att jag brukar göra sådant) så är du väl ganska stressad av att du kan vara iaktagen av någon, den känslan får i alla fall inte jag när jag laddar ner. Det är väl också en anledning till att det inte blir samma detta-är-fel-känsla när du fildelar.
Till överst på sidan Gå ner
https://atomheartmother.swedishforum.se/
Smuts

Smuts


Antal inlägg : 12
Registreringsdatum : 08-05-16

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptyfre maj 16, 2008 5:46 pm

Faktum är att väldigt många band i världen är för fildelning, eftersom det är ett sätt för dem att nå ut bättre med sin musik. Detsamma gäller oss som laddar ner. Vi upptäcker massa nya band som vi annars inte hade upptäckt. Så är det för mig iaf. Vi köper sedan deras skivor och tröjor, och vi går på deras konserter. Så är det inte med alla band man laddar ner givetvis, men det finns många sådana exempel.

Artister som Madonna och Robbie Williams tjänar nog inte så mycket på fildelning, men det är oftast just den typen av artister som är emot det. Metallica är ett annat bra exempel.
Till överst på sidan Gå ner
Ubereil




Antal inlägg : 30
Registreringsdatum : 08-05-17
Ålder : 36
Ort : Örebro

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptylör maj 17, 2008 3:42 pm

För att ta upp varför fildelning inte egentligen är stöld så har jag en väldigt bra analogi. Piratkopiering är inte som att gå in i en affär, smyga ner en film eller skiva (eller ett spel för den delen) i dina kläder och sen vandra ut utan att bli upptäkt. Det är mer som att smyga in på en biograf lagom tills filmen börjar, sitta med under hela filmen och sen gå ut. Eller som min pappa brukade göra när han var liten. Han bodde utanför Grenadjärvallen i Örebro. Det är en liten arena omgiven av träd. Klättrade man upp i träden så kunde man utan problem titta på matchen...

Enligt mitt sätt att se på saken så är "dealen" med underhållare (oavsett om det är musiker, dataspelsutvecklare eller... folk som skapar film) den att underhållarna underhåller oss vanliga människor, och vi ger dom pengar för att dom berikar våra liv. Underhållarna gör det dom gör för att det är deras kall att underhålla (romantiskt i kvadrat, men va fan), och pengarna har egentligen inget med saken att göra. Det dom vill är att så många som möjligt spelar deras spel, och det vi vanliga människor vill är att det finns den här typen av underhållare, och därför ger vi dom pengar så dom kan fortsätta göra det dom gör.

Piratkopiering kommer in dels som en spridningskälla (för man kommer ju i kontakt med mycket, mycket mer "underhållning" än man skulle göra om allt kostade pengar. T ex min kompis som har datorn på under natten och sen på morgonen så har han en ny film att titta på), dels som ett filter. Man kan, om man är osäker, kolla upp vissa produkter för att se om dom är värda att köpa. För att ta bioanalogin ovan så går man in, ser filmen, och om man är nöjd så betalar man. Så hade det funkat i en ideal värld.

Men nu är det ju så att det finns en jvla massa människor som inte tar sitt ansvar, utan bara tankar precis allt dom vill ha utan att bry sig om konsekvenserna. Om alla gjorde som så här (vilket enligt Kant är det sätt man kollar om en moralisk regel är riktig, om alla gjorde så här, skulle det funka då?) så skulle det knappt finnas någon musik värd namnet, och den som fanns skulle aldrig ha råd att starta en turné. Film och spel skulle det troligtvis vara ännu sämre ställt med (särskilt spel, vars profit är direkt proportionell mot antalet sålda spel. Ingen försäljning, ingen profit, inga spelutvecklare som kan göra vettiga spel). För att piratkopiering ska bli någonting positivt och inte någonting negativt så måste vi/man övertyga den här typen av personer om att det är fel att göra som dom gör. Jag tror att långt ifrån alla pirater är svin som bara pissar på alla "underhållare" och det arbete dom lagt ner för att vi vanliga människor ska få en ljusare vardag. Jag tror de flesta pirater bara inte tänkt särskilt mycket på vilka konsekvenser piratkopiering kan få.

Sen tror jag att det skulle hjälpa om pirater inte väljer rakt av mellan att köpa och att piratkopiera. Bara för att man tankat hem en skiva/en film/ett spel så betyder detta inte att man inte kan köpa det. Om man gillar spelet så anser jag att personen i fråga är skyldig att köpa spelet. Det är dock på tok för många som inte gör detta.

Übereil
Till överst på sidan Gå ner
Sandberg
Utvikningsbrud
Sandberg


Antal inlägg : 54
Registreringsdatum : 08-05-16
Ort : Borås

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptylör maj 17, 2008 4:52 pm

Det som är lite sjukt är att om en person köper en film så är väl han ägaren och ska således få dela med sig av den till vem han vill. Nu är väl de flesta torrentfiler inte lagligt köpta från början iof.

Köper jag en skiva, varför skulle jag inte få bränna den till min polare för då utan att det ska vara olagligt? Det är ju exakt samma sak som att hämta den från en torrentsida förutom att du antagligen inte känner en enda du tankar den av.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.guliganerna.se
Ubereil




Antal inlägg : 30
Registreringsdatum : 08-05-17
Ålder : 36
Ort : Örebro

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptylör maj 17, 2008 5:02 pm

Grejen är fortfarande att bolagen behöver pengar för att gå runt. Om vi inte ger dem pengar så får vi inga filmer/ingen musik/inga spel.

Dessutom så tror jag inte man fått tillåtelse av bolagen att kopiera musiken till sina kompisar. Bolagen har (i lagens mening) rätten att ta ifrån dig det privilegiet.

Übereil
Till överst på sidan Gå ner
Sandberg
Utvikningsbrud
Sandberg


Antal inlägg : 54
Registreringsdatum : 08-05-16
Ort : Borås

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptylör maj 17, 2008 6:04 pm

Ubereil skrev:
Grejen är fortfarande att bolagen behöver pengar för att gå runt. Om vi inte ger dem pengar så får vi inga filmer/ingen musik/inga spel.

Dessutom så tror jag inte man fått tillåtelse av bolagen att kopiera musiken till sina kompisar. Bolagen har (i lagens mening) rätten att ta ifrån dig det privilegiet.

Übereil

Det är rätt, men det är fortfarande konstigt. Sen så vet jag att många först laddar ner något, är det bra så köper dom det. Gäller dock inte mig. Sen så får ju artisterna mestadels sina pengar via konserter, om artisterna istället skulle ha sina egna bolag så skulle vi slippa att pengarna gick till rika pampar. Skulle iaf få mig att bli mer positiv att betala.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.guliganerna.se
Ubereil




Antal inlägg : 30
Registreringsdatum : 08-05-17
Ålder : 36
Ort : Örebro

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptylör maj 17, 2008 6:30 pm

Men så var det det där med spel... Wink

Übereil
Till överst på sidan Gå ner
Sandberg
Utvikningsbrud
Sandberg


Antal inlägg : 54
Registreringsdatum : 08-05-16
Ort : Borås

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptylör maj 17, 2008 7:47 pm

Ubereil skrev:
Men så var det det där med spel... Wink

Übereil

Det har du rätt i. Jag tänker aldrig spel. Spelar bara FM.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.guliganerna.se
Crustan*

Crustan*


Antal inlägg : 15
Registreringsdatum : 08-05-17
Ålder : 33
Ort : Åkersberga

Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Emptymån maj 19, 2008 4:20 pm

Bierhoff skrev:
Har en polare som snackade för gratis fildelning på nationella muntliga i Svenska C och det han sa var förbannat bra och jäkligt vettigt. Ska se om jag kan komma över det talet.

I vilket fall så känner jag mig inte som en tjuv när jag laddar ner på samma sätt som när man tar något konkret i en affär eller dylikt. Bakom skärmen är man "ingen" och det underlättar för mig i alla fall.
Snälla kom över talet. Har det provet på fredag (som övning inför i höst).
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Fildelningen som delar en hel värld? Empty
InläggRubrik: Sv: Fildelningen som delar en hel värld?   Fildelningen som delar en hel värld? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Fildelningen som delar en hel värld?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
 :: Elektronik-
Hoppa till: